fredag 4 januari 2013

Miljöpartiet och Centern krattar manegen för Sverigedemokraterna.

I mellandagarna kunde vi läsa i DN och SvD att Miljöpartiets språkrör avbrutit sin föräldraledighet för att i intervjuer påannonsera att "Moderaterna krattar manegen för Sverigedemokraterna genom att anta en hårdare ton i förhållande till invandringsfrågan". Tidigare i december gick dessutom Centern ut med att man, på ideologisk grund, antagit ståndpunkten att invandringen skall släppas fri (läs DN-artikeln här).

Om ambitionen med dessa uttalanden var att lägga krokben för Sverigedemokraterna tycker jag att både tillfälle och retorik var synnerligen dåligt tajmad. Faktiskt rent av korkad. Och här är skäl och bakgrund till min åsikt (hav tålamod, jag kommer till en slutsats så småningom):

Liksom de flesta svenskar så tycker jag det bra att vi betalar skatt för att bekosta våra gemensamma behov, såsom vägar, sjukvård, skola, etc. Jag tillhör den välutbildade och höginkomsttagande delen av befolkningen och betalar således in ganska mycket skatt vilket känns helt okej. Så länge jag är frisk, pigg och barnlös får jag inte valuta för alla mina inbetalda skattekronor men jag ser det ungefär som en försäkring. Någon dag kanske jag själv ramlar ned från ett tak/blir påkörd av en rattfyllerist/går in i vägen och blir allvarligt skadad (fysiskt eller själsligt). Om något händer mig som leder till att jag behöver samhällets hjälp under längre eller kortare tid så kommer jag att vara glad att andra skattebetalare ställer upp för mig. Det är en svensk solidarisk livsstil som passar mig eftersom jag håller med Tage Erlander om att man bedömer ett samhälle utifrån hur det behandlar sina svagaste. Jag röstar också konsekvent och alltid på Tages parti.

Den genomsnittlige borgaren genom tiderna förespråkat en annan livsstil som går ut på att vi i samhället som har och kan inte skall behöva ödsla våra förtjänta resurser på dem som inte har och inte kan. Man skall helt enkelt klara sig själv och klarar man inte det får man istället skylla sig själv. Denna inställning, som premierar de rika och duktiga, har dock haft väldigt svårt att få fäste i Sverige. Vi svenskar föredrar tryggheten i det samhälleliga kollektivet framför ett mer individuellt samhälle.

Eftersom borgarna hade så svårt att sälja sitt budskap till massorna anammade man en ny marknadsföringsstrategi inför valet 2006 med Moderaterna i spetsen. Moderaterna döpte om sig till "det nya arbetarpartiet", lovade att börja bry sig om alla och sänka skatten för alla istället för bara de rika. Svenskarna köpte den uppfräschade imagen och gav borgarna makten vilket, trots allt, visat sig vara en lysande idé eftersom det innebar att Anders Borg blev finansminister. Sen är väl "det nya arbetarpartiet" mest en mediafasad; Jag tror väl inte Carl Bildt är så mycket mindre blåmoderat idag än han var när han var statsminister...

Nu kommer jag till poängen. Genom att profilera sig som ett arbetarvänligt parti stal Moderaterna en massa väljare från de röda partierna. Moderaterna försöker nu göra samma sak med Sverigedemokraternas väljare genom att skärpa rösten i invandringsfrågor.

Jag tror att den genomsnittlige väljaren för Sverigedemokraterna är en äldre medelsvensk, kanske boende i en Stockholmsförort men lika gärna på landsbygden, som inte är särskilt politiskt intresserad utan bara vill ha lugn och ro i tillvaron. Denne medelsvensson har röstat på Sverigedemokraterna därför att han/hon är missnöjd med övriga partier och invandringen är en profilfråga som oroar och som hörs i den övriga politiska sörjan. Väljaren ifråga tycker dessutom att det är lite obehagligt med främmande människor/element i vardagen. Väljaren är dock inte särskilt lojal med Sverigedemokraterna utan skulle nog direkt välja att rösta på något annat (mer rumsrent) parti om det fanns något intressant alternativ. Men invandringsfrågor vågar ingen ta i på ett ansvarsfullt sätt.

Moderaternas nya tonläge i invandringsdebatten kommer att stjäla väljare från Sverigedemokraterna, inte hjälpa dem. Med en tuffare inställning så kommer Moderaterna förmodligen ganska lätt att kunna stjäla nästan hela Sverigemoderaternas väljarbas. Sverigedemokraterna blir då sittande med nazisterna och fascisterna som väljare och det räcker inte på långa vägar in i riksdagen. Och det, om något, skulle väl vara ansvarsfullt agerat av Moderaterna?

För det är väl, vid det här laget, självklart att vi inte kan ha Sverigedemokrater kvar i vår högsta beslutande och lagstiftande församling? Vad är det för jävla vansinne att en grupp av våra folkvalda företrädare består av en skock helblåsta ärke-rövhål? Det är så obeskrivligt pinsamt att de där grabbarna, som förr drog runt på stan med rakade skallar och DocMartens-kängor, nu kunnat hänga in bomberjackan i garderoben och istället dragit på sig riksdagsmanskostymen. Vi skattebetalare hostar upp ordentliga arvoden, vilket är rimligt, för att våra bästa och skarpaste hjärnor skall leda landet och så går arvodena istället till lallande jubelidioter som skrattar hela vägen till banken innan de, med viss regelbundenhet, brakar ner i klaveret och blir sparkade.

Det är för tokigt. Och löjeväckande. Så bra där, Moderaterna! Plocka väljarna och hjälp oss bli av med dårarna så kan ni göra som ni vill med politiken sen. Till skillnad från Sverigedemokraterna är Moderater fortfarande empatiska själar som inte kommer att stänga gränserna. Övriga partier, det är dags att hitta fokus och komma in i matchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar